گزارشات رسیده حاکی از آن است که علت اصلی دقیق نبودن شتاب سنج آیفون ۵s مشخص شده است و دیگر این مشکل وجود نخواهد داشت.مدتی است که از دارندگان آیفون ۵S شکایت هایی مبنی بر نداشتن دقت کافی و داشتنخطای محسابه در سنسور شتاب سنج، شنیده می شود. این طور که مشخص است شتاب سنج آیفون ۵S ساخت شرکت Bosch Sensortech است و از این نظر با مدل های قبلی آیفون که سنسور شتاب سنجشان را STMicroelectronics می ساخت تفاوت دارد. با این وجود طبق بررسی ها هر دوی این سنسورها ثابت سنجش یکسانی دارند ولی تفاوت آنها در مشخصه ای به نام آفست zero-g است و احتمالاً همین، عاملِ مشکلات کالیبره نبودن آیفون جدید باشد.

چرا شتاب سنج اپل آیفون 5S دقیق عمل نمی کند ؟

 

در این بررسی آمده، دومین مشخصه مهم در شتاب سنج ها آفست zero-g یا همان بایاس است. این فاکتور یک بازه آفست تقریباً ثابت را نمایندگی می کند که به ولتاژ خروجی سنسور اضافه می شود تا تغییرات دمایی تنش مکانیکی را جبران کند. این همان جایی است که باعث مشکل می شود: بایاس معمول برای سنسور ST مثبت/منفی ۲۰mg است در حالی که این مقدار در سنسورهای Bosch مثبت/منفی ۹۵mg است.

این یعنی ۵ برابر رنج آفست بیشتر، که نشان دهنده این است که همین مسئله باعث خطای سنجش در آیفون جدید شده است. در واقع هر مثبت/منفی ۲۰mg رنج آفست، بازه دقت سنجش را مثبت/منفی ۱ درجه جا به جا می کند، با این اوصاف ما در این جا مثبت/منفی ۵ درجه خطای محاسبه داریم. البته این مشکلی نیست که قابل رفع نباشد و شرکت اپل با تنظیم دستی بایاس، حین ساخت می تواند مشکل را بر طرف کند، اما از آن جا که همچنان گوشی های تولید شده با این عیب عرضه می شوند به نظر می رسد هنوز وجود آن توسط مهندسان شرکت مورد تایید قرار نگرفته است.

هنوز معلوم نیست که به چه علت اپل شرکت سازنده سنسور را عوض کرده چون از لحاظ قیمتی هم تفاوتی بین محصولات دو شرکت دیده نمی شود. هر چند سنسورهای ساخت Bosch اندکی توان کمتر مصرف می کنند ولی تاثیر آن در کل کمتر از ۰.۱ درصد است.تا زمانی که این مشکل به صورت سخت افزاری بر طرف نشده توسعه دهندگان اپلیکیشن ها می توانند مشکل بایاس را با اصلاحات نرم افزاری بر طرف کنند.