کمپانی اپل در روز دوشنبه ۲۳ فوریه ۲۰۱۵ (۴ اسفند ۱۳۹۳) از طرح سرمایه‌گذاری ۱٫۷ میلیارد یورویی (۱٫۹ میلیارد دلاری) خود برای ساخت و راه‌اندازی دو مرکز داده در اروپا خبر داد. این دو مرکز — که قرار است در ایرلند و دانمارک ساخته شوند — از منابع انرژی ۱۰۰ درصد تجدیدپذیر استفاده خواهند کرد. به گفته اپل پس از اتمام پروژه، سرویس‌های آنلاین این شرکت از قبیل Maps ،iMessage ،iTune Store ،App Store و Siri برای کاربران در سراسر اروپا، توسط این دو مرکز داده راهبری می‌شوند.

تیم کوک، مدیرعامل اپل، در این رابطه می‌گوید: «از موفقیت‌های پی‌در‌پی اپل در اروپا خرسندیم و افتخار می‌کنیم که سرمایه‌گذاری ما حامی جوامع اروپایی بوده است. این سرمایه‌گذاری، تا به امروز بزرگترین پروژه اپل در اروپا به شمار می‌رود.» لازم به ذکر است که این پروژه صد‌ها فرصت شغلی ایجاد نموده و ساختمان‌های آن جزو سازگارترین سازه‌ها با محیط‌زیست محسوب می‌شوند.

سرمایه‌گذاری اپل برای ساخت مراکز داده در اروپا

اپل موفق به ایجاد ۶۷۲,۰۰۰ شغل در اروپا شده که از این تعداد، ۵۳۰,۰۰۰ مورد آن مستقیما به توسعه اپلیکیشن‌های iOS مربوط می‌شود. از زمان راه‌اندازی App Store در سال ۲۰۰۸ برنامه‌نویسان اروپایی iOS در مجموع بیش از ۶٫۶ میلیارد یورو (۷٫۴ میلیارد دلار) از طریق فروش جهانی این اپلیکیشن‌ها درآمد کسب کرده‌اند.

به گفته اپل این تاسیسات — همانند تمام مراکز داده این شرکت — از همان روز نخست از منابع انرژی پاک و تجدیدپذیر استفاده می‌کنند. هم‌چنین اپل قصد همکاری با شرکای محلی در ایرلند و دانمارک را داشته تا بدین‌وسیله با اجرای پروژه‌هایی در زمینه تولید انرژی‌های تجدیدپذیر از باد و منابع دیگر، بتواند انرژی این دو مرکز را در آینده تامین کند. به نظر می‌رسد اپل تصمیمی جدی برای استفاده از انرژی‌های پاک دارد؛ در ماه جاری اپل متعهد شد که برق مورد نیاز ۵۲ خرده‌فروشی، یک مرکز داده و تمام اداره‌های خود در کالیفرنیا را از یک نیروگاه خورشیدی تامین کند.

لیزا جکسون (Lisa Jackson)، معاون طرح‌های زیست محیطیِ اپل، در این باره می‌گوید: «ما معتقدیم که نوآوری حقیقی در آن است که هنگامی که دنیا را ترک می‌کنیم، آن را به مکانی بهتر از قبل تبدیل کرده باشیم، و زمان مقابله با پدیده تغییر اقلیم همین حالاست. ما از اینکه زمینه رشد صنایع سازگار با محیط زیست را در کشور‌هایی مثل ایرلند و دانمارک فراهم کرده و با استفاده از منابع بادیِ قدرتمند این کشور‌ها به توسعه سیستم‌های انرژی می‌پردازیم، بسیار خوشحالیم. تعهد ما نسبت به حفظ محیط زیست موجب می‌شود، نه تنها سیاره زمین، بلکه کسب‌و‌کارِ اپل و اقتصاد اروپا نیز بهره‌مند شوند.»

انتظار می‌رود این دو مرکز داده، هریک به مساحت ۱۶۶,۰۰۰ مترمربع، فعالیت خود را در سال ۲۰۱۷ آغاز کنند. برنامه اپل برای مرکز داده‌ ایرلند، که در شهر اَتِن‌رای ساخته خواهد شد، آن است که به احیای اراضی بپردازد که در گذشته از آنها برای به عمل آوردن درختان غیربومی استفاده می‌شد، و در کنار این کار قصد دارد درختان بومی این منطقه را نیز به جنگل دِری‌دونِل بازگرداند.

مرکز داده دانمارک در شهری به نام وایبرگ احداث خواهد شد. باتوجه به آنکه اپل قصد دارد این مرکز را در کنار یکی از بزرگترین پست‌های برق دانمارک بسازد، دیگر نیازی به وجود ژنراتور‌های اضافی برای تامین انرژی این تاسیسات نخواهد بود. از دیگر نکات جالب در ساخت این مرکز آن است که این سازه طوری طراحی شده که می‌تواند گرمای اضافی تجهیزات داخل تاسیسات را جذب کرده و آن را به سمت سیستم گرمایشیِ منطقه هدایت کند تا به این شکل، سهمی هم در گرم کردن خانه‌های اطراف داشته باشد.

دولت ایرلند در واکنش به خبر سرمایه‌گذاری اپل در کشورش ابراز خرسندی نمودو اظهار کرد که باتوجه به ایجاد ۳۰۰ فرصت شغلی جدید در مراحل چندگانه پروژه مذکور، این سرمایه‌گذاری دولت ایرلند را در پایین آوردن نرخ بیکاری به زیر ۱۰ درصد یاری خواهد کرد. لازم به ذکر است که مرکز داده واقع در ایرلند، اداره کلِ اپل در اروپا نیز خواهد بود.

وزیر تجارت و توسعه دانمارک نیز، نظر به اهمیت سرمایه‌گذاری اپل در کشورش، با صدور بیانیه‌ای مشابه اظهارات تیم کوک، خاطرنشان کرد که این دو مرکز داده جزو بزرگترین مراکز داده در جهان به شمار می‌روند.

تمایل اپل به احداث این مراکز در نواحی سردسیر می‌تواند این گونه توجیه شود که با این کار هزینه خنک کردن تجهیزات پایین خواهد آمد. در حرکتی مشابه، گوگل در سال ۲۰۱۱ یکی از مراکز داده خود را در فنلاند افتتاح کرد و در ماه سپتامبر از برنامه‌اش برای ساخت مرکز داده دیگری در هلند خبر داد. فیس‌بوک نیز در سال ۲۰۱۳ شروع به ساخت مرکز داده‌ای در سوئد نمود.

البته به نظر می‌رسد دلیل اصلی اقدام اخیر اپل چیزی فراتر از خنک کردن تجهیزات بوده و به مسایل امنیتی مربوط می‌شود. با توجه به آنکه اروپایی‌ها پس از ماجرای افشاگری‌های ادوارد اسنودن در رابطه با سازمان امنیت ملی آمریکا (NSA) نسبت به مسایل امنیتی حساس‌تر شده‌اند، چندی است شرکت‌هایی نظیر آمازون و Salesforce به درخواست دولت‌ها و شرکت‌های اروپایی، سرور‌های خود را در خاک اروپا می‌سازند.