به گزارش ایسنا، اولین دیتاسنتر کلاد (ابری) خصوصی کشور صبح امروز توسط شرکت افرانت و با حضور وزیر ارتباطات رونمایی شد. در این مراسم مدیرعامل این شرکت از فراهم شدن مقدمات انتقال سرور تلگرام به ایران خبر داد.

فریدون قاسم‌زاده در عین حال عنوان کرد: با توجه به اینکه تلگرام ملزم به انتقال سرور به ایران شد، هم‌اکنون دولت ایران چند ارائه دهنده خدمات دیتاسنتری خصوصی ایرانی را برای انتقال سرور به ایران تعیین کرده است. سرورهای توزیع شده یکی از استانداردهای معمول دنیاست و اگر محدودیت‌های تحریم نبود شرکت‌هایی مثل گوگل از سالها پیش سرورهای خود را در ایران مستقر کرده بودند.

احتمالا می‌دانید که پیشتر مدیر تلگرام اعلام کرده بود که بیشترین کاربر این اپلیکیشن مربوط به ایران است و با توجه به این مطلب، ایران خواسته که اطلاعات مردم حفظ شود و باید سرور آن به داخل کشور بیاید. از آنجایی که بیشترین پرونده‌ها در حوزه خانواده در کانال تلگرام است وزارت ارتباطات و اینترپل پیگیر آن شدند که سرور آن به داخل کشور بیاید، اما مدیر تلگرام به بهانه تحریم ایران سرور را به داخل ایران نمی‌آورد و ایران نیز مهلت یک ماهه به تلگرام داده و بعد از این مدت تصمیم جدی را می‌گیرد.

مدیرعامل افرانت همچین اظهار کرد: برای برخی شرکت‌ها از جمله تلگرام انتقال سرور به ایران الزامی شده و این شرکت‌ها ملزمند تا پایان سال سرور خود را در ایران مستقر کنند. دولت ایران چند شرکت از جمله افرانت را برای میزبانی انتقال سرورهای تلگرام به ایران تعیین کرده است.

اولین دیتاسنتر ابری بخش خصوصی ایران طی سه سال گذشته با استفاده از توان داخلی با ظرفیت ۲۰ هزار سرور مجازی و با سرمایه‌گذاری ۴۰ میلیارد تومان ایجاد شده است. این دیتاسنتر که امروز به بهره‌برداری رسید ۲ مگاواتی و در فضایی به وسعت ۱۵۰۰ متر مربع است که شامل سالنهای سرور و تجهیزات زیرساخت آی تی با ظرفیت هزار سرور ابری و ذخیره‌سازی ۶ پتابایت اطلاعات می‌شود.

بر اساس اظهارات مدیرعامل افرانت این شرکت در نظر دارد ۱۰۰ سرور ابری را به صورت رایگان برای مدت یک سال به کارآفرینان معرفی شده از سوی وزارت ارتباطات واگذار کند.