به دنبال کاهش درخواست بازارهای منطقه آسیا-پسیفیک، فروش جهانی تلفن‌های همراه در نخستین فصل از سال جاری میلادی با کاهش ۲ درصدی مواجه شد. اما مرکز تحقیقاتی گارتنر پیش‌بینی کرده است که ورود مدل جدید گوشی هوشمند شرکت اپل موسوم به iPhone 5 باعث خواهد شد فروش گوشی‌های هوشمند در اروپای غربی و آمریکای شمالی طی نیمه دوم سال جاری میلادی افزایش یابد.

به گزارش ایستنا، شرکت گارتنر با انتشار این گزارش اعلام کرد که فروش گوشی اپل در کشور چین قابل ملاحظه بوده است، اما بسیاری از مردم از هم‌اکنون در انتظار iPhone 5 به سر می‌برند و فعلا گوشی هوشمند دیگری خریداری نمی‌کنند.

در گزارش شرکت گارتنر آمده است: «در فصل نخست سال ۲۰۱۲ میلادی در مجموع ۴۱۹ میلیون دستگاه تلفن همراه به مردم جهان فروخته شد که این رقم نسبت به تعداد گوشی‌های فروخته شده در مدت مشابه سال قبل ۲ درصد کمتر بود».

شرکت‌های RIM، نوکیا، موتورولا، LG و HTC در این دوره زمانی نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۱۱ با کاهش فروش محصولات خود مواجه شدند. “آنشول گوپتا”(Anshul Gupta) از کارشناسان گارتنر در این خصوص توضیح داد: «کاهش فروش دستگاه‌های الکترونیکی همراه در فصل نخست امسال بیش از پیش‌بینی‌های قبلی بود که مهم‌ترین عامل در این زمینه را می‌توان کاهش درخواست بازار منطقه آسیا-پسیفیک دانست».