معرفی

سونی S Xperia قهرمان کنونی سری NXT  سونی می‌باشد و توسط صفحه نمایش p720 و دوربین ۱۲ مگاپیکسلی مجهز شده است. این گوشی  مجموعه‌ای از طراحی‌های جدید است و بهبودهای فراوانی را برای نسل Xperia S به ارمغان آورده است.

 S Xperia دقیقاً در زمانی که دنیای آندروید به‌وسیله‌ی پردازش‌گرهای ۴ هسته‌ای و سیستم عامل بستنی حصیری متحول شده، به‌وجود آمده است. S   Xperia از دیگر پرچمداران جدید گران‌قیمت، ارزان‌تر است، اما در نوع خود یک مبارز تمام عیار است. اما زمانی که به‌روز رسانی سیستم عامل بستنی  حصیری برای این گوشی ارایه شود بیشتر رقبای این گوشی نمی‌توانند تراکم پیکسلی ppi 342 در یک صفحه‌ی ۳٫۴ اینچی p 720 یا دوربین ۱۲ مگا پیکسلی را داشته باشند.

  این چیزها است که به این گوشی کمک خواهد کرد تا در برابر پرچمداران جدید و حتی گوشی‌های بالاتر از متوسطی که هنوز به بازار نیامده‌اند ایستادگی  کند.          S  Xperia بیشتر از یک صفحه نمایش و یک دوربین است. در ذیل شرح کوتاهی از آن را می‌بینید:

ویزگی‌های کلیدی

 – پشتیبانی از باندهای GSM-GPRS-EDGE

 – ۳G with 14.4 Mbps HSDPA and 5.76 Mbps HSUPA

 – صفحه نمایش ۴٫۳ اینچی لمسی خازنی  با ۱۶ میلیون رنگ با نوردهی  ال ای دی  با کیفت ۷۲۰p به همراه موتور BRAVIA ، شیشه ضد خش

 – سیستم عامل آندروید نان زنجفیلی، قابلیت به‌روز رسانی به آندروید بستنی حصیری

 – پردازش‌گر ۲ هسته‌ای ۱٫۵ گیگا هرترزی اسکوپیون ، ۱ گیگابایت رم ، Adreno 220 GPU، چیپ ست Qualcomm Snapdragon MSM8260

 – دوربین ۱۲ مگا پیکسلی با فوکوس  خودکار و فلش ال ای دی و برچسب‌گذاری جغرافیایی ، عکس‌برداری چند زاویه‌ای

 – قابلیت فیلم برداری ۱۸۰p با فوکوس خودکار و صدای استریو

 – دوربین جلو ۱٫۳ مگا پیکسل ، با ضبط ویدیویی ۷۲۰p

 –  Wi-Fi b/g/n and DLNA

 – GPS with A-GPS, GLONASS

 – حافظه‌ی داخلی ۳۲GB

 – درگاه microHDMI ، خروجی تلویزیون

 – درگاه microUSB برای شارژ و stereo Bluetooth v2.1

 – جک صدای استاندارد ۳٫۵ میلیمتری

 – رادیو استریو FM

 – شماره‌گیر صوتی

 – پشتیبانی از فلش ۱۱

 – فیس بوک یک پارچه شده  با تلفن

 – تأییدیه PlayStation ، قابلیت دسترسی به فروشگاه PS

 – سنسور شتاب دهنده

معایب اصلی

 – به زودی باید با پردازَگرهای ۴ هسته‌ای مبارزه کند

 – آندروید بستنی حصیری به‌طور پیش فرض روی دستگاه نصب نمی‌باشد

 – صفحه نمایش زاویه‌ی دید خوبی ندارد

 – امکان استفاده از microSD وجود ندارد

 – تنها قابلیت استفاده از microSIM را دارد

 – دکمه عکاسی خیلی راحت نیست

 – سونی  S Xperia اشتیاق زیادی به بهبود، در سخت‌افزار و نرم‌افزار داشته است.

 – فناوری NFC و ۲ برچسب هوشمند  موجود  در جعبه و پشتیبانی نرم افزاری وسیع برای آن ها باعث محبوبیت این گوشی شدهاست.

 – در گاه microHDMI مورد بعدی است که نیاز به مبدل اضافی را از بین می‌برد. و پشتیبانی از  GLONASS  ( سیستم ماهواره‌ای موقعیت یاب جهانی) خبر خوبی است برای کسانی که نیاز به تعیین دقیق موقعیت خود را دارند.

 – حافظه داخلی ۳۲ گیگا بایتی بسیار مناسب است حافظه قابل افزایش نیست.

ما سخت افزار سونی S Xperia را بررسی کرده ایم اما یک بار دیگر قبل از بررسی نرم افزاری این گوشی سخت افزار آن را بررسی خواهیم کرد .

یک جفت بر چسب NFC جعبه سونی S Xperia

جعبه سونی S Xperia کمی متفاوت تر از آن چه در قبل دیده‌ایم است. در داخل آن یک شارژر بزرگ که قابلیت اتصال به کابل MicroUSB برای شارژ گوشی را  دارد موجود است و یک هدست داخل گوشی به همراه ۲ سر گوشی نیز موجود است .

همچنین شما ۲ برچسب هوشمند که به صورت گرد و کوچک هستند و از پلاستیک براق ساخته شده‌اند مشاهده خواهید کرد. رنگ برچسب‌های ما قرمز و  مشکی می‌باشدکه به راحتی آن‌ها را قابل شناسایی می‌کند. برچسب‌های هوشمند دارای حلقه‌ی آویز هستند که اگر شما نیاز داشته باشید بتوانید آن‌ها  را از جایی آویزان کنید. هم چنین یک جفت بر چسب ، چسبنده نیز وجود دارد که توسط آن ها شما می‌توانید برچسب‌های NFC را در جایی بچسبانید. ما  انتظار کابل MicroHDMI را در جعبه داشتیم اما این کابل در جعبه موجود نبود.

ابعاد سونی  S  Xperia

ابعاد در این گوشی ۱۰٫۶ χ ۶۴ χ ۱۲۸ میلی متر با وزن ۱۴۴ گرم با یک صفحه‌ی ۴٫۳ اینچی است.

طراحی و کیفیت ساخت

طراحی S  Xperia ترکیبی از زوایای قائ و مورب است. این گوشی هم چنین یک ابداع خاص دارد که آن ابداع یک نوار باریک و شفاف که قابلیت روشن شدن  را دارد می‌باشد انحنای پشت گوشی مانند گوشی‌های نسل‌های گذشته می‌باشد.

صفحه نمایش Xperia S وعده چیز های بزرگی را می دهد و رنگ های تند و تاثیرگذاری را با کنتراست عالی به نمایش در می آورد. این صفحه نمایش توسط  موتور BRAVIA که قبلا دیده ایم پشتیبانی می شود که بر روی  صفحات با تراکم بالای پیکسلی به خوبی کار می کند و Xperia S یکی از آن گوشی هایی  است که دارای نراکم پیکسلی بالای ۳۴۲ppi می باشد.  تنها ایراد این صفحه نمایش زاویه دید کم آن است.

به هر حال صفحه نمایش S Xperia  عمق مشکی کمی دارد و   به نظر می‌آید Xperia arc  در این زمینه بهتر عمل کرده بود روشنایی صفحه Xperia S در حد  توسط می‌باشد اما از روشنایی صفحه‌ی  LG Optimus LTE که دارای صفحه نمایش ۴٫۳ اینچی ۷۲۰p که ما تست کرده‌ایم بیشتر است. 

خوانایی صفحه نمایش در فضای باز بسیار خوب است در جدول زیر شما می‌توانید مقایسه‌ای از آزمایشات روشنایی کنتراست Xperia S با دیگر  گوشی‌هایی که ما انجام داده‌ایم مشاهده کنید. 

به این نکته توجه شود که در Xperia S ما نتوانستیم برای روشنایی ۵۰ درصد آزمایش انجام دهیم زیرا نرم افزار های سونی به شما این اجازه را نمی‌دهند  که سنسور روشنایی را نادیده بگیرید.

به هر حال بالای صفحه نمایش آرم سونی با فونتی که مخصوص آن است وجود دارد که این فونت با فونت سونی اریکسون متفاوت است. خروجی صدای  گوشی در زیر آرم سونی قرار دارد. یک دوربین ۱٫۳ مگا پیگسلی در جلو قرار دارد که قابلیت ضبط ویدئو‌های ۷۲۰p را دارد در امتداد آن سنسور روشنایی محیط   سنسور نزدیکی وجود دارد. یک نشان‌گر شارژ / اخطارها وجود دارد که با توجه به وضعیت شارژ گوشی به ۲ رنگ قرمز و سبز می‌درخشد. و این  نشانگر زمانی که لازم باشد تا توجه شما جلب شود چشمک می‌زند .

در زیر صفحه‌ی نمایش ۳ نقطه‌ی کوچک که مربوط به ۳ کلید خازنی هستند وجود دارد (عقب، خانه و منو) آیکون‌های این سه نقطه در یک نوار شفاف قرار  دارند بنابرین امکان دارد شما به جای نقاط آن‌ها را فشار دهید (مانند کاری که ما کردیم) . کلید‌های خازنی به اندازه کافی بزرگ هستند اما آنها طوری بهینه  سازی شده‌اند که فشار بیشتری از یک لمس آرام نیاز داشته باشند. 

به‌طور کلی مدتی زمان می‌برد تا به استفاده از آن ‌ها عادت کنید. نوار شفاف یک روشنایی سفید رنگ جالبی دارد که باعث زیبایی آن در تاریکی می‌شود.  در کنار شکل و کارآرایی، این نوار آنتن گوشی نیز محسوب می‌شود. یک نگاه نزدیک‌تر می‌تواند به شما نشان دهد که یک شبکه نوری نامرئی در این  پلاستیک شفاف وجود دارد که سیگنال‌ها را منتقل می‌کند.

۲ درگاه MicroUSB بی و MicroHDMI در کنار گوشی قرار دارد هر دوی آن‌ها توسط یک زبانه پلاستیکی پوشیده می‌شووند تا گرد و غبار داخل آن ها نشود.

 در قسمت راست این گوشی هم‌چنین کلیدهای کنترل صدا و کلید دوربین وجود دارد. برخلاف  Xperia arc S  کلید دوربین این گوشی بهتر عمل می‌کند اما  هنوز کامل نیست. این کلید باریک است و مقطع عرضی کمی دارد اما حداقل به راحتی می‌توان آن را فشار داد. فاصله بین فشار آرام و فشار کامل این کلید  تا حدودی نامحسوس است  .

کلید روشن و خاموش / قفل و جک ۳٫۵ میلی‌متری صدا در قسمت بالای گوشی قرار دارد. جک صدا بدون پوشش است. هیچ چیز خاصی که قابل توجه باشد  در قسمت زیرین وجود ندارد.

قسمت پشت  Xperia S ستاره‌ی نمایش ما است و آن وجو لنز ۱۲ مگا پیگسلی است این دوربین بسیار نزدیک لبه‌ی بالایی قرار گرفته و این به آن معنی  است که شما باید دقت بیشتری داشته باشید تا انگشت خود را در هنگام گرفتن عکس بر روی آن قرار ندهید. دوربین به  یک فلش LED مجهز شده است و  میکروفن دوم زمانیکه فیلم برداری می‌کنید استفاده می‌شود. پنجره مشبک بلندگوی گوشی نیز در این جا قرار دارد.

درب عقب گوشی از پلاستیک مات ساخته شده است. که احساس خوبی را منتقل می‌کند و به خوبی اثر انگشت را مخفی می‌کند. ما برای آزمایشات خود نسخه‌ی مشکی رنگ آن را در اختیار داشتیم اما نسخه سفید آن در حال آزمایش بر روی آن هستیم بسیار زیبا است در پوش پلاستیک سفید نیز مات  است. باز کردن درب پشت گوشی چیز زیادی را نشان نمی‌دهد، تنها چیزهایی که در زیر درب گوشی قرار دارد سیم کارت است. و شما به باطری دسترسی  خواهید داشت چیزی که شما می‌بینید یک قاب آلومینیمی است که به رنگ مشگی در آمده است.

باطری گوشی ۱۷۵۰ میلی‌آمپری است که گفته می‌شود، می‌تواند ۴۵۰ ساعت حالت آماده به‌کار در شبکه‌ی G2 و ۴۲۰ ساعت در شبکه‌ی ۳G یا بیش از ۷  ساعت و ۳۰ دقیقه مکالمه را در شبکه‌ی ۲G و ۸ ساعت و ۳۰ دقیقه را در شبکه‌ی ۳G فراهم کند. ما طراحی تمیز سونی Xperia S  را دوست داریم نوار شفاف آن یک چیز خاص است و به اندازه‌ کافی لطیف است. انحنای پشت گوشی به‌خوبی در دست قرار می‌گیرد اما باز گوشی را ضخیم می‌سازد. گوشی  به‌طور خوبی جمع و جور است و به راحتی در جیب جای می‌گیرد. شما می‌توانیدآن را هر جایی ببرید و قابل حمل‌تر از دوربین‌های دیجیتالی است بنابراین  همیشه با شما خواهد بود.

رابطه کاربری – دوباره آندروید نان زنجفیلی

 پوسته‌ی کاربری Xperia S نوآوری کمی داشته است و در زیر پوست آن هنوز سیستم عانل آندروید نان زنجفیلی وجود دارد  این گوشی به سیستم عامل  بستنی حصیری به روز رسانی خواهد شد و در صف دیگر  Xperia ها قرار خواهد گرفت. به‌طور معمول  Xperia S 5 صفحه‌ی اصلی دارد (که شما نمی‌توانید  هیچ صفحه ای را اضافه یا کم کنید) به همراه ۴ میانبر که تمام آنها در هر ۵ صفحه‌ی اصلی قابل مشاهده هستند و با توجه به تنظیمات کاربر می‌تواند به صورت یک آیکون تنها یا به ‌صورت یک فولدر که چندین آیکون در آن وجود دارد باشند.

   صفحه‌ی اصلی یک امکان جالبی دارد که حالت بررسی کلی (Overview  ) نامیده می‌شود زمانی که بر روی هر کدام از صفحات اصلی ۲ انگشت خود را به حالت بزرگنمایی باز کنید یک صفحه‌ی جدید با حالت زیبایی باز می‌شود که تمام ویجت‌های فعال برای دیدن و انتخاب راحت‌تر در آن‌جا وجود دارد.

علاوه بر مجموعه‌ استاندارد ویجت های آندروید ویجت های مخصوص سونی نیز وجود دارند که شامل ویجت Timescape  ( که دارای برنامه مخصوص خود  است) و ویجت Mediascape برای عکس‌ها و ویدئوها است( که برنامه مخصوص ندارد) زمانی‌که صفحه قفل است به‌روز رسانی‌های فیس بوک نمایش داده می‌شوند. یک افزونه‌ی جالب جدید در صفحه‌ی قفل که قبلاً در دیگر  Xperia  ها دیده نشده است وجود دارد و آن ویجت پخش کننده‌ موسیقی است که به  شما امکان کنترل موسیقی را بدون باز کردن قفل صفحه می‌دهد هم‌چنین منطقه‌ی استاندارد اخطارها و منطقه‌ی حرکت بین برنامه‌ها نیز وجود دارد.

ممکن است که  Xperia S  بستنی حصیری را اجرا نکند اما سونی با زیرکی تمام امکانات بستنی حصیری را بر روی آن پیاده کرده است. شما می‌توانید برای  قدار دیتا‌های فرستاده شده، دریافت شده و مجموع دیتاها زنگ هشدار تنظیم کنید. شما می‌توانید یک روز شروع برای دیتاهای خود تعیین کنید که آن  روز می‌تواند روزی باشد که اپراتور تلفن شما حساب کاربری شما را دوباره راه‌اندازی می‌کند.

نقطه ضعف این نشان دهنده دیتاها در مقایسه با برنامه‌ی اصلی آن در بستنی حصیری این است که نمی‌تواند استفاده را برای هر برنامه محدود کند. تمام  چیزی که که شما خواهی داشت مجموع حجم این دیتاها خواهد بود.

معیار ترکیبی (بنچمارک ها)

با وجود ۴ هسته‌ای‌ها شما این حق را دارید که نسبت به خرید Xperia S شک داشته باشید اما سونی حقیقتاً کار خود را در کارآیی این گوشی به خوبی  انجام داده است در آزمایش معیار CPU (سی‌ پی یو) دو هسته‌ای ۱٫۵ گیگاهرتزی به طور قابل تحسینی عمل کرده است و نتیجه‌ی نزدیکی را در رقابت با  گلگسی S2 و  HTC Sensation XE  به‌دست آورد.

 

فیس بوک همگام سازی شده با دفترچه تلفن

 دفترچه تلفن Xperia S قابلیت ذخیره سازی اطلاعات اضافی در مورد تمام افراد را دارد اطلاعات هر فرد موجود در دفترچه تلفن در یک زبانه نشان داده  می‌شود که شامل اطلاعات تماسی، تماس‌های اخیر و اطلاعات بیشتری است که از سرویس‌های شبکه‌های اجتماعی گرفته شده است.

اسامی افراد هم براساس نام کوچک و هم بر اساس نام خانوادگی قابل مرتب سازی است ۲ گزینه برای جستجوی افراد وجود دارد، یک زبانه‌ی جستجو در  بالای فهرست افراد وجود دارد و یک زبانه‌ی حرکتی الفبایی که بر روی اسم افراد می‌رود با یک حرف خاص نیز وجود دارد. شما می‌توانید با چندین حساب  کاربری دفتر تلفن خود را همگام سازی کنید مانند-فیس بوک و Exchange- و به‌طور انتخابی می توانید قابلیت نمایش و مخفی کردن افراد را برای بعضی از  حساب‌های کاربری دفتر خود انتخاب کنید یا می‌توانید دفترچه تلفن را تنها برای نمایش افرادی که شماره تلفن دارند تنظیم کنید.

و اگر یک شخص چندین حساب کاربری در سرویس های اجتماعی دارد شما می‌توانید اطلاعات آن را به یکدیگر پیوند دهید تا تمام اطلاعات آن شخص را در  یک جا داشته باشید عکس‌های فیس بوک و علاقه‌مندی‌های اشخاص در فیس بوک در یک زبانه‌ی جداگانه نشان داده می‌شود.

گزینه‌های تماسی سریع نیز وجود دارد – زمانی که بر روی عکس یک شخص ضربه بزنید میانبری ظاهر می‌شود که شامل تماس، فرستادن پیام کوتاه و یا  ایمیل برای آن شخص است هر فرد می‌تواند زمینه‌های مختلفی داشته باشد و زمینه‌های مشابه نیز وجود دارد دکمه‌های مثبت و ضربدر به شما این اجازه را  می‌دهد تا یک زمینه‌ای را که نیاز دارید اضافه یا حذف کنید. زمینه‌ها همه چیز را پوشش می‌دهند از جمله اسامی، آدرس‌ها، اسامی مستعار و یاداشت‌ها.  همچنین یک گزینه‌ی وجود دارد که به‌وسیله‌ی آن می‌توانیدبه‌ طور مستقیم از صندوق پستی خود با شخص تماس برقرار کنید و همین طور رنگ انتخابی برای  هر شخص نیز وجود دارد.

شما می‌توانید یک شخص را ستاره‌دار کنید که تلفن، آن شخص را در زبانه‌ی علاقه‌مندی‌ها قرار می‌دهد هم‌چنین در هر حساب کاربری جی میل یک گروه  خاص وجود دارد که ستاره‌داران در آندروید نامیده‌ می‌شود.که این اسامی نیز به طور خودکار در آن زبانه قرار می‌گیرند.

شماره‌گیری هوشمند وارد صف  Xperia ها می‌شود

Xperia S سیگنال‌ها را به خوبی انتقال می‌دهد و ما هیچ تجربه از دست دادن تماس تلفنی را نداشته‌ایم. اگر قدرت سیگنال پایین است مطمئن شوید که  دست خود را بر روی آنتن در قسمت پایین قرار نداده‌اید. در تماس تلفنی صدا بسیار خوب است خروجی صدای گوشی به‌قدر کافی بلند است و هیچ تداخلی  دیده نمی‌شود میکروفن داخلی دومی برای از بین بردن صداهای اضافه به کار می‌رود بنابرین صدا حتی در محیط‌های شلوغ بسیار بلند و واضح می‌باشد .

  Xperia S اولین Xperia ای است که دارای شماره‌گیری هوشمند می‌باشد. این گزینه در بین شماره افراد و اسامی افراد جستجو را انجام می‌دهد،  هم‌چنین قابلیت شماره گیری صوتی نیز وجود دارد (که سریع‌ترین راه برای فعال‌سازی آن استفاده از ویجت مخصوص آن در صفحه‌ی اصلی است) .

به لطف حس‌گر مجاورت به‌طور خودکار سونی Xperia S قابلیت لمسی صفحه را زمانی که شما آن را به گوش خود نزدیک می‌کنید برای تماس تلفنی غیر  فعال می‌کند لگوی تماس در صفحه‌ی شماره‌گیر یک پارچه شده است، آن فهرست شماه‌گیری‌های اخیر، تماس‌های دریافتی و تماس‌های از دست رفته را نیمه‌ی بالای صفحه نشان می‌دهد و در نیمه‌ی پایینی صفحه کلید وجود دارد زمانی‌که شما شروع به شماره‌گیری می‌کنید لگوی تماس به‌وسیله‌ی فهرست  شماره‌گیری سریع جایگزین می‌شود. هم‌چنین زبانه‌ی علاقه‌مندی‌ها نیز وجود دارد که شامل اشخاص ستاره‌دار می‌باشد که شما می‌توانید افراد دیگری را  نیز به آن اضافه کنید این زبانه لیستی از عکس افراد به همراه نام کوچک آن‌ها را در زیر عکس نشان می‌دهد. ما آزمایش بلندی صدا را بر روی   Xperia S  انجام دادیم که نتیجه‌ی متوسط را به‌دست آورد Xperia S بلند‌ترین صدای زنگ را ندارد بنابراین گاهی امکان دارد شما یک تماس را از دست بدهید.

پیام رسانی درخشان

تمام پیام‌های متنی و پیام‌های چند رسانه‌ای در یک جا سازماندهی شده‌اند هر موضوعی در یک پنجره‌ی گفتگویی قرار می‌گیرد و آخرین پیام در پایین قرار دارد.

شما می‌توانید هر پیامی را به‌طور جداگانه و یا همه را با هم مدیریت کنید. گزینه‌ی جستجو برای قرار دادن یک پیام مشخص در تمام گفتگوها وجود دارد و  هم‌چنین شما می‌توانید گزینه‌ی دریافت گزارشات را نیز فعال کنید.

 

پیام‌ها به‌طور جداگانه می‌توانند ستاره‌دار شوندو شما می‌توانید تمام آن‌ها را در فولدر ستاره‌دار ها که در منوی زمینه وجود دارد پیدا کنید. این یک راه بسیار  خوب برای علامت‌گذاری کردن پیام‌های مهمی است که شما بعداً نیاز به پیدا کردن سریع آن‌ها دارید اضافه کردن عکس، ویدئو و صدا پیام‌های متنی را به یک  پیام چند رسانه‌ای تبدیل خواهد کرد. برنامه‌ی جی میل قابلیت پشتیبانی از عملیات گروهی را دارد که به شما این اجازه را می‌دهد تا چندین ایمیل را با هم  آرشیو، لیبل‌گذاری یا حذف کنید. این برنامه قابلیت پشتیبانی از چند حساب کاربری جی میل را دارد. اما برای سرویس‌های ایمیلی دیگر هیچ صندوق دریافت  متحدی وجود ندارد.

اگرچه برنامه‌ی ایمیل عمومی می‌تواند این کار را انجام دهد این برنامه می‌تواند چندین حساب کاربری PAP یا AMAP را دسته‌بندی کند و شما قادر خواهید  بود به پیام‌هایی که در فولدرهای اصلی به‌صورت آنلاین ساخته می‌شوند دسترسی داشته باشید.

در حالت پیش‌نمایش صفحه به ۲ قسمت تقسیم می‌شود در یک سمت فهرست ایمیل‌ها وجود دارد، در حالی که در سمت دیگر ایمیل انتخاب شده نمایش  داده می‌شود این قابلیت در هر دو حالت ایستاده و یا خوابیده گوشی وجود دارد و شما به راحتی می‌توانید خط جدا کننده‌ی این دو منطقه را به هر سمت دلخواه کشیده تا سمت دیگر بزرگ‌تر شود.برای ورود متن  Xperia S یک کیبورد کامل بر روی صفحه‌ی خود دارد تایپ با این کیبورد بسیار راحت است حتی در  حالت ایستاده‌ی گوشی کلیدها بزرگ هستند و فاصله‌ی آن‌ها مناسب است.

چرخش گوشی به حالت خوابیده دکمه‌های بزرگ‌تر در اختیار شما قرار می‌دهدکه تایپ با آن‌ها آسان‌تر است.   Xperia S شاید بهترین صفحه کلید مجازی را  که شما نیاز داشته باشید در اختیارتان قرار می‌دهد. در مورد سفارشی‌سازی صفحه کلید   Xperia S امکاناتی را دارد که ورودی اشاره‌ای (Gesture input  )نامیده می‌شود این قابلیت همانند  قابلیت سوایپ (Swype  )در سامسونگ است – به جای ضربه زدن بر روی کلیدها شما انگشت خود را بر روی صفحه کلید می‌لغزانید حتی اگر شما قبلاً از قابلیت سوایپ استفاده نکرده باشید به زودی آن عادت خواهید کرد.

گالری معمولی

Xperia S از گالری قدیمی آندروید استفاده می‌کند که در نسخه‌ی نان زنجفیلی تغییرات چندانی نداشت این گالری کاربرد خوبی دارد ظاهر ۳ بعدی جالب و  افکت‌های زیبایی دارد اما تنها یک نسخه‌ی کوچک شده از عکس‌ شما را نشان می‌دهد آلبوم‌ها و فولدرهای متفاوت با توده‌ای از عکس نشان داده می‌شود  که با یک انتخاب به یک شبکه مشبکی تبدیل می‌شوند اگر شما آلبوم‌های آنلاینی مانند آنچه در پیکاسا (Picasa  )وجود دارد داشته باشید به‌صورت فولدرها  مجزا به خوبی نمایش داده می‌شود باید به سوئیچی که در بالا وجود دارد توجه کنید. گزینه اول قسمت‌هایی از گالری را باز خواهد کرد که عکس‌های ۳ بعدی  انوراما گرفته شده‌اند. در حالی که گزینه دوم عکس‌هایی را که از چند زاویای مختلف گرفته شده‌اند باز خواهد کرد برای مشاهده‌ی عکس‌های ۳ بعدی  پانورامایی در حالت ۳ بعدی شما نیاز به برقراری ارتباط بین گوشی خود با یک تلویزیون ۳ بعدی دارید. عکس‌های چند زاویه‌ای قابلیت دیدن سخت‌تری در  خارج از دستگاه دارند هم‌چنین شما نیاز به یک شتاب‌سنج و برنامه‌ی مناسب دارید که بهترین آن یک Xperia دیگر است.

آلبوم‌های پیکاسا و فیس بوک در گالری نشان داده می‌شوند آن‌ها به‌وسیله‌ی یک آرم کوچک که مربوط به سرویس می‌باشد نشان داده می‌شوند عکس‌های  یس بوک قابلیت لایک شدن را در گالری به‌وسیله‌ی دکمه‌ای که در بالا سمت راست واقع شده است دارند.

عکس‌ها می‌توانند به‌وسیله‌ی تاریخ مرتب‌سازی شوند که این کار به وسیله ی دکمه‌ای که در بالا سمت راست قرار دارد انجام می‌شود. شما می‌توانید از  قابلیت بزرگنمایی به‌وسیله‌ی ۲ انگشت یا با استفاده از دکمه‌های قدیمی + / – استفاده نمایید اگر شما عکس را تا لبه بکشید گالری عکس قبلی یا بعدی را  ه شما نشان می‌دهد عکس‌ها می‌توانند به‌طور مستقیم در گالری توسط چرخاندن یا بریدن ویرایش شوند اشتراک‌گذاری سریع توسط پیکاسا، برنامه‌های  یمیل، فیس بوک، بلوتوث یا پیام‌های چند رسانه‌ای وجود دارد. موتور براویا کیفیت و رنگ‌ها را به‌وسیله‌ی کاهش نویزها و تند کردن عکس افزایش  می‌دهد این موارد به‌طور معمول منتهی به عکس‌های مصنوعی می‌شود اما صفحه نمایش Xperia S  با تراکم پیکسلی بالا آن‌ها را غیر محسوس می‌کند  شما می‌توانید موتور براویا را خاموش کنید اما ما به شما توصیه می‌کنیم آن را روشن نگه دارید زیرا به واقع این موتور کیفیت عکس‌ها را بهبود می‌بخشد.

پخش کننده تا حدودی محدود شده است اما به هر حال ۱۰۸۰p را پخش می‌کند.

همانند بسیاری از گوشی‌ها آندرویدی پخش کننده‌ی ویدئویی مجزایی در  Xperia S وجود ندارد برخلاف گوشی‌های Xperia  های قبلی پخش کننده ویدئو از  فرمت‌های AVI و MKV علاوه بر فرمت‌های معمول ۳GP و MP4 پشتیبانی می‌کند. البته محدودیت‌هایی وجود دارد  به طور مثال بعضی از کدهای صدایی  مشکل ساز خواهند بود. برطبق گفته‌های یکی از خوانندگان ما کاربران  Xperia S باید از پخش ویدئو با صدای فراگیر پرهیز کنند. Xperia S توانایی پخش ویدئوهای ۱۰۸۰P را دارد و صفحه‌ی واقعی ۴٫۳ اینچی عکس‌هایی با کیفیت عالی را نمایش می‌دهد (موتور براویا در اینجا نقش مهمی دارد) علاوه بر این که  شما می‌توانید ویدئوهای ۷۲۰p  را مشاهده کنید. اگر شما ابتدا ویدئوهای خود را تبدیل کنید Xperia S می‌تواند یک دستگاه پخش کننده ویدئویی قابل حمل  خوب باشد. هم‌چنین شما می‌توانید یک پخش کننده ویدئویی سازگار از فروشگاه آندروید تهیه کنید و زندگی خود را آسان‌تر کنید. پخش کننده‌های مجانی  بسیار خوبی در آنجا وجود دارند که کمبودهای ویدئو پلیرهای Xperia S مانند نبود زیرنویس را جبران خواند کرد.

 سونی بعد از این که از شراکت با اریکسون با شادمانی جدا شده است می‌تواند به خاطر این کار خوب برخود ببالد .