محدویت های پهنای باند، هزینه بالای اینترنت ومسائل فرهنگی از جمله مشکلاتی است که باعث می شود که آینده رایتل کاملا نامشخص و غیر شفاف باشد.

علی اکبر جلالی،کارشناس فناوری اطلاعات با بیان اینکه تا زمانی که پهنای باند لازم در دسترس شهروندان قرار نگیرد امکان توسعه شبکه تلفن همراه در نسل سوم در کشور وجود ندارد، اظهار داشت: باید رایتل اعلام کند که توان ارائه پهنای باند تا صد مگابیت در ثانیه را در آینده خواهد داشت وهم اکنون نیز بتواند تا پهنای۶ مگابیت درثانیه را عرضه کند.
وی با بیان اینکه تا مشکل پهنای باند ومحدویت های قیمتی که در کشور ما وجود دارد حل نشود، احتمال موفقیت اپراتور سوم بعید به نظر می رسد، گفت: باید هزینه ها کاهش پیدا کند تاشانسی برای موفقیت اپراتور سوم ایجاد شود.
استاد دانشگاه علم و صنعت خاطر نشان کرد: اگر این دو مسئله در کنار مسائل فرهنگی وبحث های جانبی که فقط در کشور ما وجود دارد سامان داده شود ، می توان آینده روشنی برای این اپراتور ترسیم کرد.
اپراتور سوم تلفن همراه کشور که وابسته به شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی – شستا- است اردیبهشت ماه سال ۸۹ موفق شد بدون سرمایه گذاری خارجی، پروانه بهره برداری از سومین شبکه موبایل در ایران را از آن خود کند که زمان لازم الاجرا شدن پروانه این اپراتور پس از دریافت گواهی عدم تداخل فرکانس از رگولاتوری و پرداخت مبلغ حق الامتیاز اولیه ۳۱ مرداد ماه سال ۸۹ بود و براساس آن تامین تله کام ۹ ماه فرصت داشت که بهره برداری تجاری از این شبکه را آغاز کند.
اگرچه مسئولان رایتل مدعی هستند که توزیع سیمکارتهای نسل سوم خود را از چندی پیش آغاز کرده اند ، ولی در واقع خبری از این نوع سیمکارت ها در بازار نیست.
اپراتور سوم برای نخستین بار نسل سوم موبایل را که قابلیتهایی چون دسترسی به اینترنت پرسرعت ، مکالمه تصویری و ارسال پیام های چندرسانه ای را داراست در کشور عرضه خواهد کرد.
منبع خبر : موبنا