فروش محصولات اپل در سراسر جهان سیری صعودی دارد. اپل پول هنگفتی صرف تبلیغ محصولات خود نمی‌کند، اما بهره‌گیری از همهمه رسانه‌ای و اتحاد با هالیوود، مهم‌ترین رمز توفیق این کمپانی در بازارهای جهانی است.

کمپانی اپل به موفقیت‌های خیره‌کننده‌ای در دنیای فناوری دست یافته و دستاوردهای آن برای بسیاری از رقبا دست‌نیافتنی است؛ محصولات بی‌نظیر اپل که تلفیق معجزه‌آسایی از هنر و قابلیت‌های تکنولوژیکیند، چنان در دنیا فراگیر شده‌اند که زندگی و ارتباطات بسیاری از شهروندان کره زمین را هم به‌طور محسوسی تحت تاثیر قرار داده‌اند.
اما بسیاری از مسایل مرتبط با این غول دنیای فناوری در پرده ابهام است و جهان چیز زیادی درباره آنها نمی‌داند.
یکی از بزرگ‌ترین رموز موفقیت اپل در ۳۵ سالی که از تولد آن می‌گذرد، استراتژی‌ها و تاکتیک‌های بازاریابی است. برگ برنده اپل که تاکنون ناشناخته‌های زیادی درباره آن وجود داشته است.
به گزارش دویچه‌وله، حالا فیل شیلر، مدیر بازاریابی اپل که برای پیگیری شکایت از سامسونگ بر سر حق اختراع محصولاتی نظیر آی‌فون و آی‌پد، درگیر دادگاه است، رازی را فاش کرده که پرده از ناشناخته‌ها و نادانسته‌ها پیرامون اپل برمی‌دارد.
معمولا از چند ماه پیش از معرفی و ارایه رسمی هر محصول اپل، بازار شایعات و گمانه‌زنی‌ها درباره آن چنان داغ می‌شود که کسر بزرگی از خبرهای دنیای فناوری در رسانه‌های گوناگون دنیا به آن اختصاص می‌یابد.
حتما تا به حال خبرهایی از این دست را دیده‌اید: تصاویر به دست آمده از ‌آی‌فون ۵، پیش‌بینی‌ها درباره آی‌پد جدیدی که قرار است به بازار بیاید و گزارش‌هایی از این دست که دنیای رسانه را تسخیر می‌کنند.
شاید باور نکنید که همین همهمه رسانه‌ای، مهم‌ترین علت موفقیت اپل در بازاریابی است.
کمپانی اپل بیش از آن‌که بودجه‌های هنگفت و کلان به تبلیغات تجاری اختصاص دهد، روی تبلیغات غیرمستقیمی از این دست حساب می‌کند؛ دامن زدن به شایعات و همهمه رسانه‌ای درباره محصولات اپل، که هیچ هزینه‌ای در بر ندارد.
تاثیر این تاکتیک‌های تبلیغاتی تا حدی است که در سال ۲۰۰۷ پس از معرفی اولین نسل آی‌فون، تا زمان آغاز عرضه آن در بازارهای جهانی، اپل هیچ هزینه‌ای برای تبلیغ آن نپرداخت.

همدستی با هالیوود؛ جذب مشتری از پرده‌های سینما
بازوی دیگر تبلیغاتی اپل، فیلم‌های هالیوودی است.
اپل برای تبلیغ و ترویج محصولات خود، آنها را به‌طور هوشمندانه‌ای در فیلم‌های هالیوودی نمایش می‌دهد تا به‌طور نامحسوس با بهره‌گیری از تاثیر استفاده از این محصولات توسط سوپرستاره‌های دنیای سینما، مشتریان را ترغیب به خرید آنها کند.
فلسفه تبلیغات اپل مبتنی بر این رویکرد است: «محصولات ما قهرمانان داستان‌اند».
یکی از مدیران اپل، مامور تماس با کارگردانان و تهیه‌کنندگان بزرگ هالیوود و برنامه‌های تلویزیونی است تا برای قرار دادن این محصولات و تعیین نقش آنها در فیلمنامه‌ها برنامه‌ریزی کند.
بازار گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها، در تسلط کمپانی اپل است. این بازار بزرگ، در سال ۲۰۱۱ نزدیک به ۲۲۰ میلیارد دلار سود داشت که بخش عمده آن به کمپانی اپل و سامسونگ رسید.
موفقیت اپل از زمانی در روندی همواره فزاینده و در سیری به‌شدت صعودی قرار گرفت که برنامه‌ریزی‌های استراتژیک خود را تغییر داد.
اپل حالا بر اساس نیاز کاربران و تقاضای موجود در بازار برنامه‌ریزی نمی‌کند. اپل برای کاربران جهان نیازهای جدید تعریف می‌کند.
این کمپانی، سال گذشته با ۳۳۷ میلیارد دلار سرمایه، به ثروتمندترین کمپانی جهان تبدیل شد.

اپل ارزشمندترین کمپانی دنیا شد
ارزش شرکت اپل به بالاترین میزان ممکن در تاریخ،‌ یعنی به حدود ۶۲۳ میلیارد دلار دست پیدا کرد و توانست رکورد سال ۱۹۹۹ شرکت مایکروسافت را برای همیشه شکسته و به عنوان ارزشمند‌ترین شرکت در تاریخ آمریکا معرفی شود.
ارزش سهام شرکت اپل به ۶۶۴٫۷۵ دلار افزایش یافت و به این شکل ارزش این شرکت به ۶۲۳ میلیارد دلار رسید، ارزشی که با عبور از ۶۱۸٫۹ میلیارد دلاری شرکت مایکروسافت در دسامبر سال ۱۹۹۹ رکوردی جدید را در تاریخ به ثبت رسانید.
اپل در ماه ژانویه برای اولین بار از شرکت نفتی Exxon پیشی گرفت و به عنوان ارزشمند‌ترین شرکت بر روی کره زمین معرفی شد، اما اکنون این شرکت با افزوده شدن ۲۱۳ میلیارد دلار به ارزشش،‌ دارایی ۴۰۵ میلیارد دلاری ۴۰۵ شرکت Exxon را ناچیز نمایش می‌دهد.
ارزش سهام اپل ماه گذشته به اندازه‌ قابل توجهی کاهش یافت و تحلیل‌گران بازار را نگران کرد، اما به محض اینکه شایعاتی درباره نقشه اپل برای ارایه نسخه‌ای کوچک‌تر از تبلت محبوبش، آی‌پد و جهشی جدید در بازار تلویزیون توسط اپل بر سر زبان‌ها افتاد، ارزش سهام این شرکت به ناگهان افزایش باورنکردنی پیدا کرد.
ارزش سهام اپل در پنجم اکتبر ۲۰۱۱ (۱۳ مهر ۱۳۹۰)، روزی که استیو جابز، بنیانگذار و نیروی محرکه شرکت اپل درگذشت، درحدود ۳۷۸٫۵۵ دلار بود. از زمان مرگ جابز تا به حال اپل در زمینه فروش رکورد شکنی کرده و ارزش سهام این شرکت نیز همواره رو به افزایش بوده‌است.
جهش خیره‌کننده اپل در روزی که خبر دریافت جریمه از سامسونگ منتشر شد، با سقوط باورنکردنی ارزش سهام شرکت فیس‌بوک همراه شد، به شکلی که ارزش سهام این شرکت به نیمی از قیمت عرضه عمومی سهام کاهش یافته و ثروت مارک‌ زاکربرگ جوان به نیم رسید. البته باید به این نکته هم اشاره کرد که جریمه دریافتی از سامسونگ نیز در این جهش بزرگ اپل بی تاثیر نبوده است .
کارشناسان پیش بینی می کنند اپل تا پایان سال جاری به عنوان بزرگترین شرکت فناوری جهان به لحاظ فروش معرفی شود و هم اکنون نامش در میان نام پرسود‌ترین شرکت‌های جهان قرار دارد.

برچسب ها

دیدگاه کاربران