همان‌طور که می‌دانید مایکروسافت با عرضه ویندوزفون ۷.۵ محدودیت سخت‌افزاری یک گیگاهرتزی پردازنده و ۵۱۲ مگابایتی رم را برداشت و جای عرضه ویندوزفونی‌های ارزان قیمت را فراهم کرد. امروز نوکیا یک ویندوزفون جدید از سری لومیای خود با نام Lumia 510 را معرفی کرد که احتمالاً ارزان‌ترین ویندوزفونی این کمپانی خواهد بود.
لومیا ۵۱۰ دارای یک صفحه‌نمایش بزرگ ۴ اینچی با وضوح WVGA یعنی ۴۸۰ در ۸۰۰ پیکسل است که تراکم پیکسلی معقول ۲۳۳ پیکسل بر اینچ دارد اما خبری از فناوری ClearBlack نوکیا نیست. این ویندوزفون ارزان قیمت ۱۱.۵ میلی‌متر قطر و ۱۲۹ گرم وزن دارد.
پردازنده لومیا ۵۱۰ طبق سایت نوکیا یک پردازنده Qualcomm S1 است که مشخصات دقیق آن معلوم نیست اما حدس ما معماری قدیمی Cortex-A5 با فرکانس ۸۰۰ مگاهرتز و پردازنده گرافیکی Adreno 200 است. رم این گوشی هم تنها ۲۵۶ مگابایت است اما با شناختی که از ویندوزفون داریم می‌توانیم بگوییم که برای کاربری معمولی هیچ مشکلی در استفاده روزانه وجود نخواهد داشت.
دوربین درنظر گرفته شده نیز ۵ مگاپیکسلی بوده اما تنها توان فیلم‌برداری با وضوح VGA یعنی ۶۴۰ در ۴۸۰ پیکسل را دارد و نوکیا یک فلش ناقابل LED را نیز از آن دریغ کرده است. اگر قصد خرید Lumia 510 را دارید باید تنها به چهار گیگابایت حافظه داخلی آن قناعت کنید چرا که خبری از اسلات کارت حافظه هم نیست؛ البته اگر به اینترنت پرسرعت کم محدودیت دسترسی دارید ۷ گیگابایت فضای ابری اسکای‌درایو مایکروسافت می‌تواند کمی از این محدودیت را جبران کند.
لومیا ۵۱۰ از ابتدا با ویندوزفون ۷.۵ عرضه خواهد شد و در آینده نزدیک آپدیت ویندوزفون ۷.۸ را نیز دریافت خواهد کرد. از دیگر مشخصات این گوشی می‌توان به وای‌‌فای، بلوتوث ۲.۱، جی‌پی‌اس و نرم افزار مخصوص مسیریابی Nokia Maps اشاره کرد.
قیمت اعلام شده بدون مالیات و عوارض ۲۰۰ دلار است و از آنجایی که در گوشی‌های اندرویدی در این محدوده قیمتی نمی‌توان یک گوشی با پردازنده یک گیگاهرتزی، دوربین ۵ مگاپیکسلی و صفحه نمایش ۴ اینچی پیدا کرد می‌توان به فروش لومیا ۵۱۰ امیدوار بود.