هر ساله گوگل بر پایه سنتی که از زمان عرضه آندروید دارد گوشی مخصوص خود را عرضه می کند. امسال شانس تولید این گوشی به کمپانی ال جی رسید. گوگل تنها هدف خود را از عرضه این گوشی از بین بردن رقیبان در زمینه سرعت و قیمت تعیین کرد. این گوشی از یک صفحه نمایش ۴٫۷ اینچی True HD IPS Plus بهره می برد.به طور حتم این گوشی با آخرین نسخه آندروید عرضه می شود و در صف اولین ها برای آپدیت های بعدی قرار خواهد گرفت.نکسوس 4

با تمام توصیفات اولیه ، سخت به نظر می آید تا کسی به دنبال آن نباشد. حال باید دید که مشکلات و برتری های مطرح شده توسط گوگل تا چه سطحی حقیقت دارد.

مزایا

  • قیمت بسیار پایین (۳۰۰$)
  • صفحه ۴٫۷ اینچی خازنی ۱۶ میلیون رنگ با وضوح تصویر WXGA و رزولوشون (۷۶۸ x 1280) پیکسل ، صفحه نمایش ضدخش با پوشش Gorilla نسل ۲
  • آندروید ۴٫۲ به صورت اولیه
  • پردازنده بسیار قدرتمند به همراه ۲ گیگابات رم
  • دوربین ۸ مگاپیکسلی
  • شارژ بدون سیم

نقص‌ها

  • نبود پشتیبانی برای MicroSD
  •  وضوح نه چندان خوب زیر نور آفتاب
  • نبود امکان تعویض باتری توسط کاربر
  • کارکرد نه چندان خیره کننده دوربین

از زمان معرفی و حتی شایعات مطرح شده درابره این گوشی ، حافظه کم یکی از بزرگترین مشکلات آن به شمار می رفت. اما می توان بزرگترین مشکل آن را عرضه توسط خود گوگل دانست. راه خرید این گوشی سفارش از طریق Play Store است ؛ که مزیت بزرگی برای خرید به قیمت است اما عرضه به شدت محدود آن مشکلات فراوانی را در پی داشته است. لازم به ذکر است که این گوشی بر پایه تلفیقی از نکسوس قبلی و LG Optimus G شاخته شده است و قطعات بسیاری را از LG به عاریت گرفته است.

نکسوس 4

طراحی

همانطور که در بالا ذکر شد ، تلفیقی بودن Nexus 4 از ظاهر آن نیز به شدت پیداست. از نمای جلو شبیه نکسوس قبلی و از نامی پشت همانند Optimus G است. هنگامی که گوشی در حالت آماده باشد نمای جلو تقریبا کاملا مشکی است و عدم وجود دکمه فیزیکی بر روی گوشی این حالت را تقویت می کند. اما بعد از تمام این شباهت ها نکات ظریفی نیز در گوشی گنجانده شده است. کناره های صفحه نمایش زاویه دار طراحی شده اند تا هنگامی که می خواهید بر روی کناره های صفحه دست بکشید این کار به سهولت انجام شود. شاید جای دیگری که از این طراحی شنیده باشید ، گوشی Nokia N9 باشد.

نکسوس 4

در طراحی پشت حالتی همانند Galaxy S III داریم ، به این معنی که حالتی شیشه ای با استفاده از پلاستیک به وجود آمده است. با توجه به زاویه دید شما و زاویه نور طرح های پشت گوشی نمایان خواهد شد. جایگیری دوربین و فلاش در پشت به صورت هم سطح بوده و با دست کشیدن بر روی دوربین احساس نا هماهنگی منتقل نمی کند. بزرگترین مشخصه پشت گوشی علامت بزرگ گوگل یعنی Nexus است و آرم LG در پایین در نزدیکی بلندگو جا گرفته است.

نکسوس 4

نکسوس 4

درقسمت سمت چپ شیار microSIM و دکمه تنظیم صدا به کار گرفته شده است. در مقابل سمت راست فقط شامل دکمه قفل کردن صفحه است. در پایین گوشی پورت microUSB و میکروفن اصلی و در بالا جک ۳٫۵ میلیمتری هدفون در مجاورت میکروفن دوم است.

نکسوس 4

نکسوس 4

اندازه گوشی در حد بسیار معمول است. نحوه ساخت با کیفیت است اما امکان شکستن قاب پشت در صورت برخورد با زمین زیاد است. کیفیت ساخت در مقایسه با همتایان پلی کربناتی و آلومینیومی خود پایین تر است اما نسبت به برچسب قیمتی خود بسیار قابل توجه است.

صفحه نمایش

نمایشگر ۴٫۷ اینچی True HD-IPS ال سی دی رزولوشن صفحه ۱۲۸۰×۷۶۸ با چگالی تصویر ۳۲۰ پیکسل بر اینچ بسیار اغواگر به نظر می رسد. ال سی دی استفاده شده در Nexus 4 بسیار روشن تر از AMOLED سامسونگ به نظر می رسد  ، اما باز هم به SLCD اچ تی سی نمی رسد. اما میزان مشکی بودن به اندازه کافی عمیق نیست مخصوصا اگر با زاویه به صفحه نگاه کنیم. متاسفانه به دلیل تفاوت تکنولوژی ضد خش بین Nexus 4 و Optimus G دیدن صفحه Nexus 4 زیر نور آفتاب سخت است. تصاویر در Optimus G بسیار شارپ و با کیفیت نشان داده می شوند. این تنها به دلیل تفاوت در رابط گرافیکی بین این دو است که باعث میشود علی رغم کنتراست بیشتر Nexus 4 تصاویر Optimus G بسیار قابل قبول تر است.

  رابط کاربری

رابط کاربزی همانند تمامی نسخه های دیگر آندروید ۴٫۲ است. بزرگترین تغییر در همان اولین صفحه یعنی صفحه قفل انجام شده است. افزوده شدن ویجت های متعدد به صفحه قفل باعث کاربردی تر شدن این صفحه شده است. این ویجت ها قابلیت تغییر اندازه را دارا هستند. یک ویجت به عنوان ویجت اصلی بالای قفل نمایش داده می شود و سایر آن ها به کشیدن دست به راست قابل دسترسی اند. کشیدن دست به سمت چپ دوربین را باز خواهد کرد. بعد از باز کردن قفل با صفحه ای که از آندروید ۴٫۰ برای شما آشنا خواهد بود نمایان می گردد.

نکسوس 4

تمامی منو ها و ویجت های همانند همه ی دیگر هم نوعان آندرویدی خود است. قابلیت هایی که Nexus 4 از دیگران متمایز می کند عبارتند از Daydream و تنظیم روشنایی. شاید با خود بگویید برای تنظیم روشنایی از منو می توان استفاده کرد اما در Nexus 4 اگر دو انگشت خود را از بالا به پایین بکشید روشنایی صفحه را می توانید مشخص نمایید. Daydream هم در واقع همانند محافظ صفحه عمل میکند. می توانید ساعت دیجیتال ، گاری عکس و… را در این بخش به کار گیرید.

نکسوس 4

در قسمت notification نیز تغییرات کوچکی اعمال شده : همانند اینکه در صورت ورود به اکانت +Google عکس و نام شما نمایش داده خواهد شد.

نکسوس 4

قدرت پردازش و Google Now

Google Now را می توان همانند Siri در iOS دانست. در حقیقت یک دستیار شخصی است که کار های روزمره همانند برقراری تماس ، نوشتن sms ، یادآوری تولدها و … را برای شما انجام می دهد. بزرگترین مزیت این بخش نسبت رقیبان در این است که اگر یک بسته ۲۰ مگابایتی را دانلود کنید دیگر نیاز به اینترنت برای تایپ ندارید و به صورت افلاین هم می توانید به کار خود ادامه دهید.

نکسوس 4

در قسمت پردازش با غول از نوع Snapdragon S4 Pro چهار هسته ای مواجه هستیم. هر هسته در ۱٫۵ گیگاهرتز کلاک شده و ۲ گیگابایت رم در کنار پردازنده گرافیکی Adreno 320 آن ها را یاری می کنند.

نکسوس 4

در نتیجه کنار هم قرار گرفتن تمامی این امکانات Nexus 4 به راحتی سریع ترین گوشی موجود در بازار است. اما باز هم با تمامی این ها Nexus 4 را نمی توان قهرمان مطلق خطاب کرد زیرا که به نظر می رسد با بالا رفتا دمای گوشی تا حدی مشخص ، سرعت گوشی افت خواهد کرد و همچنین در تست های گرافیکی عملکرد Nexus 4 دور از حد انتظار بوده است.

قابلیت‌های چند رسانه‌ای

پخش کننده موزیک همان نرم افزار اولیه آندروید است که آهنگ ها را به دسته آلبوم و خواننده و اهنگ و .. تقسیم می کند. با استفاده از تنظیمات می توانید به اکولایزر رفته و پخش آهنگ را خود تنظیم کنید.

نکسوس 4

پخش کننده فیلم و عکس نیز کسی را غافلگیر نمی کند. در حالیکه تمامی فرمت های موجود فیلم قابل پخش هستند همچنان DivX و Xvid مورد بی مهری قرار گرفته اند و از آن ها پشتیبانی نمی شود. همچنین به نظر می رسد در پخش فرمت MP4 با رزولوشن ۷۲۰p یا ۱۰۸۰p نیز مشکلاتی موجود می باشد.

نکسوس 4

گالری عکس نیز بسیار ساده است و تمامی عکس ها را می توان به صورت پیش نمایش کوچک دید. در صورت تمایل می توانید گالری های آنلاین خود را نیز دانیود کرده و بر روی گوشی ذخیره نمایید.

نکسوس 4

کیفیت صدای چه از طریق هدفون و چه از طریق بلندگوها به شدت عالی است و در صورت اتصال به آمپلی فایر توان پخش موزیک را بدون نویز و صدای اضافه دارد.

دوربین

دوربین ۸ مگاپیکسلی Nexus 4 عکس ها یی با وضوح ۳۲۶۴×۲۴۴۸ پیکسل و یا فیلم برداری ۱۰۸۰p با نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه را تولید می کند.

نکسوس 4

قابلیت پاناروما و HDR نیز از روی منو دوربین قابل دسترسی اند. در کنار پاناروما که اجازه می دهد جندید عکس را در کنار هم قرار دهید تا یک عکس واحد به دست آید ؛ قابلیتی جدید به نام Photo Sphere نیز اضافه شده است. این تکنولوژی در حقیقت به شما اجازه می دهد که دوربین را در ۴ جهت اصلی بچرخانید و از اتصال آن ها به هم عکسی بسیار بزرگ و در حقیقت چندین و چند پاناروما در کنار هم داشته باشید.

نکسوس 4

با تمامی امکانات دوربین Nexus 4 از دیگر برادران ۸ مگاپیکسلی خود ضعیف تر عمل می کند. عکس ها کمی تار هستند و از دقت لازم برخوردار نمی باشند. رنگ ها نیز مصنوعی و ساخته شده به چشم می آیند. در زمینه فیلم برداری نیز نرخ ضبط ۱۲ مگابیت بر ثانیه برا کیفیت FullHD کمی پایین به نظر می رسد و در صورت پخش خود به این موضوع پی خواهید برد. در مجموع دوربین Nexus 4 بسیار پایین تر از حد انتظار ظاهر شد و تفاوت بین Nexus 4 و رقیبان خود را در این زمینه بزرگ جلوه داد.

باتری

باتری ۲۱۰۰ میلی آمپری Li-Po توسط ال جی تولید شده و توسط کاربر قابل تعویض نخواهد بود.

به گفته کارخانه باتری ۳۹۰ ساعت در حالت آماده به کار می تواند روشن بماند. ۱۵ ساعت باتری برای تماس در حالت ۳G است.

حال به نتایج به دست آمده در تست ها می پردازیم ؛ صحت حرف ال جی در اینجا به نمایش خواهد آمد.

با Nexus 4 خود میتوانید طبق تست ها می توانید ۱۴ ساعت و ۱۷ دقیقه حرف بزنید یا ۵ ساعت فیلم ببینید و یا ۴ ساعت و ۳۴ دقیقه در اینترنت بگردید. که به مراتب از رقبای امروزی خود عقب تر مانده است. در حقیقت این همان اعدادی است که شما می توانید با Samsung Galaxy S II به آن ها دست یابید که در حقیقت نسل قدیم به حساب می آید.

نتیجه گیری

در نقطه پایانی این ماجرا باید دید آیا شما می خواهید این گوشی را بخرید و یا نه؟
شاید در ابتدا همه بگویید: آری، چرا که نه؟ از لحاظ قدرت پردازش و کیفیت ساخت شاید یکی از برترین گوشی های موجو در بازار باشد ( اگر بهترین نباشد!). نبود شیار برای کارت حافظه و کم بودن حافظه درونی ۸ یا ۱۶ گیگابایتی دیر و یا زود شما را دچار دردسر خواهد کرد. رابط کاربری اولیه گوگل برای بسیاری از کابران HTC و Samsung جذاب نخواهد بود. باتری با طول عمر تقریبا کوتاه نیز می تواند از دیگر عوامل منفی باشد. نبود امکان خرید برای ما ایرانیان از طریق گوگل نیز مشکل است. شاید این نکته که در ایران برچسب قیمتی بیش از ۲ میلیون به آن بسته شده است با فلسفه گوگل متفاوت باشد اما همچنان از پردازشگر قدرتمند و صفحه نمایش زوایه دار آن به راحتی نمی توان گذشت.

اگر با خواندن بررسی بالا از خرید Nexus 4 منصرف شدید مسلما یکی از دیگر رقبای آن آرزوی شما را برآورده خواهند کرد. گوشی برادر Nexus 4 یعنی LG Optimus G در برخی موارد مشکلات نکسوس را ندارد. سردمدار Samsung یعنی Galaxy SIII نیز ممکن است نتواند در پردازش با Nexus 4 رقابت کند اما در باقی بخش ها رقیب قدرتمندی است. HTC با دو گوشی سطح بالای خود HTC One X و +HTC One X هنوز در این میدان بازی را واگذار نکرده است.

در هر حال اگر قصد خرید Nexus 4 دارید بدانید که تا مدت ها می تونید به عنوان یک گوشی قدرتمند یاد کنید.

ترجمه اختصاصی توسط فردا موبایل