واردکنندگان کالاهای دیجیتالی تا کنون از هیچ گونه ارز مبادلاتی برای واردات استفاده نکرده‌اند.به نقل از برخی از واردکنندگان موبایل به کشور،‌تا کنون تمامی واردات قانونی گوشی موبایل با ارز آزاد در بازار صورت گرفته است.
“سیدمهدی میرمهدی” رییس اتحادیه فناوران رایانه با اشاره به گله مندی از نحوه دریافت ارز مبادلاتی توسط واردکنندگان گفت: هم اکنون شرایط برای دریافت ارز مبادلاتی بسیار سخت و زمان بر شده چرا که بعد از اقدامات واردکننده از اتاق مبادلات ارزی و همچنین نوبت ماندن در بانک‌های عامل باعث شده تا بیشتر واردکنندگان موفق به دریافت ارز مبادلاتی نشوند.

بلاتکلیفی وارد کنندگان وسایل دیجیتالی با استفاده از ارز مبادلاتی

وی افزود: شرایط کاری و سپرده گذاری برای دریافت ارز مبادلاتی توسط واردکنندگان بسیار مشکل است به طور مثال اگر واردکننده قصد واردات هزار دلار محصول به کشور دارد باید هزار و سیصد دلار سپرده به عنوان تضمین ورود کالا بگذارد که این موضوع چندان به نفع واردکنندگان این کالا نیست.
در همین حال واردکنندگان موبایل نیز معتقدند که تا کنون موفق به استفاده از ارز مبادلاتی نشده اند و واردات خود را بر اساس ارز آزاد انجام می دهند که در این شرایط تقاوتی میان کالای گارانتی دار و بدون گارانتی محسوس نمی‌شود.
برخی از واردکنندگان موبایل بر این باورند که در حال حاضر بیشترین واردات این کالا به کشور توسط فعالان غیرقانونی صورت می‌گیرد که به موجب این امر واردات قانونی گسترده در بازاردیجیتال کشور دیده نمی‌شود.

منبع : موبنا